Naslovna stranaDetoxLand Pionir - Medeno Srce
Danas je 15.12.2017. Petak
NAJČITANIJE
     
    NAJNOVIJI BROJ
     
    Godina I, Broj 16
      16. jun 2017.


     
    2_4.jpg
     

     

     

     
     
     
     
    Ljudi
    Razgovor sa Tijanom Nimčević, defektologom u školskom centru “Dositej Obradović”
    Kada odvesti dete kod defektologa?
    28.05.2017.

    Većina roditelja često nije sigurna kada bi trebalo da poseti defektologa. Prema skali razvoja govora, prva teškoća nastupa u obliku nedovoljno razvijenog govora. Kada primete da se dete, inače urednog razvoja, premalo, pogrešno ili teže verbalno izražava u odnosu na vršnjake, roditelji se uspaniče. Roditelji dece kod koje je dijagnostifikovan nedovoljno razvijen govor počnu vrlo rano da primećuju govorne sposobnosti svog deteta, što se često pripisuje tvrdoglavosti, lenjosti ili genetskom nasleđu.

    5397_1.jpg
    Tijana Nimčević

    Kada dete napuni tri godine i krene u vrtić, a roditelji dobiju priliku da uporede govor svog deteta sa govorom vršnjaka, postaju svesni da im dete ima problem. Tada je najbolje zatražiti savet stručnjaka. Važno je što pre krenuti sa tretmanom, jer je dete često već u tom uzrastu dovoljno svesno da se razlikuje od vršnjaka. Sluša, ali ne razume ili ne želi da odgovori, ili mu je izgovor iskrivljen i nerazumljiv, pa se često događa da ga okolina ne razume.

    -Problem je što se roditelji dosta kasno javljaju za pomoć. Poznato je da deca sa oštećenjem sluha,što se ranije jave,to se ranije počinje tretman, razvoj auditivne pažnje, razvoj artikulacije i govora. Ukoliko izostane razvoj govora i dete drugačije percipira okolinu,samim tim će i njegovo apstraktno mišljenje biti na jednom siromašnijem nivou u odnosu na decu koja govore i čuju.Takođe i kada se jave problemi u pisanju i čitanju, ranija intervencija može dati bolje rezultate.Najbolje da se u rad defektologa uključe i psihoterapeut i reedukator psihomotorike,a u nekim gradovima se uključuje i muzikoterapija kao učinkovito sredstvo.- kaže Tijana Nimčević

    Šta učiniti ukoliko deca ne mogu da prate program masovnih škola?

    Deca koja ne mogu da prate redovan plan i program masovnih škola dolaze kod nas u Školski centar “Dositej Obradović”. Prvo je potrebno da prođu interesornu komisiju koja ih onda upućuje na školu gde imaju prilagođen pristup, gde dobijaju individualan tretman i tim stručnjaka koji radi sa detetom. Radi se IOP za dete koji predlaže IOP tim i nakon odobrenja roditelja se pristupa njegovoj izradi. On predviđa prilagođena nastavna sredstva, metode i sadržaje za svako dete pojedinačno.

    Javljaju nam se deca sa izuzetno različitim dijagnozama. Zapravo su to obično udruženje smetnje. Retko kada se javlja samo jedan problem.

    Koji su prvi znaci razvojnih smetnji kod dece?

    Deca koja imaju disleksiju imaju sporije procesuiranje u vizuelnom i auditivnom delu.

    5397_2.jpgTako da npr. deca koja imaju razvojnu disleksiju imaju problem u odvajanju bitnog od nebitnog. Ona se skoncentrišu na pravilno raspoznavanje slova što dovodi do toga da ne razumeju pročitan sadržaj. Zato je važno da defektolog prepozna o čemu se radi i da pristupi na adekvatan način.

    Kod te dece je važno uvežbavanje. Oni razmišljaju u slikama i ne vole da rade u šarenom okruženju. Logičko mišljenje je sporije i izražen je problem u prostornoj orjentaciji, poremećaj ritma a artikulacija je nejasna i oskudna. U tom slučaju bi trebalo menjati nastavna sredstva i pristup.

    Da li je bolje upisati decu sa razvojnim smetnjama u specijalizovanu školu?

    Naša škola, školski centar “Dositej Obradohttp://www.subotickenovine.rs/admin/page/id/5397vić”, obuhvata školovanje dece od predškolskog uzrasta do završetka srednje škole. Škola raspolaže senzornom sobom, audiološkim kabinetom, kabinetom za slušne i govorne vežbe i kabinetom za fonetsku ritmiku čime se radi na razvoju artikulacije, auditivne pažnje i sve to kroz inidividualan tretman.

    Korektivne vežbe koje radimo u školi doprinose boljem razvoju kod dece sa senzornim, kognitivnim i fizičkim deficitom, utiče se na pravilan rast i razvoj i povećava se opšta motorička sposobnost i funkcionalnost. Podrška detetu se ostvaruje kroz stimulaciju fizičkog i motornog razvoja, prevenciju i korekciju telesnih deformiteta i nepoželjnih obrazaca motoričkog ponašanja i podizanja nivoa opšte motorne sposobnosti. artikulacije, auditivne pažnje i sve to kroz inidividualan tretman. U srednjoj školi, deca se kroz trogodišnje srednješkolsko obrazovanje, osposobljavaju za zanate – moler, pekar, mašinbravar, frizer, pedikir, manikir, knjigovezac, krojač, mesar, stolar čime stiču šansu za rad i samostalan život. Praksa se odvija u uslovima prilagođenim njima, u zaštitnim radionicama gde se vodi računa o njihovim sposobnostima i bezbednosti. Učenici takođe imaju na raspolaganju i dom, obroke i zdravstvenu negu. Tu se osećaju prijatno, prihvaćeno u jednoj toploj i opuštenoj atmosferi gde nema frustracija i odbacivanja.

    L. Marjanov

    Cenovnik Subotičkih Novina

    Apoteka Subotica

    4_22.jpg

    Kuća zdravlja

    4_20.jpg

    Zoo Palić

    NorDent

    Suboticagas

    Vojput

    Dom zdravlja