Naslovna stranaDetoxLand Pionir - Medeno Srce
Danas je 24.09.2017. Nedelja
NAJČITANIJE
     
    NAJNOVIJI BROJ
     
    Godina I, Broj 16
      16. jun 2017.


     
    2_4.jpg
     

     

     

     
     
     
     
    Privreda
    Subotička fabrika čarapa „8. mart“ proslavila svoj jubilej
    Fabrika koja je preživela najteža vremena
    21.03.2017.

    U subotu, 11. marta u hotelu “Galeria”, subotička fabrika čarapa “8. mart” proslavila je svojih 90 godina postojanja i rada. Proslavi je prisustvovalo preko 300 gostiju među kojima je bilo najviše zaposlenih u ovoj fabrici, predstavnici Grada i Uprave “8. mart”-a, poslovni partneri i predstavnici Fakulteta tehničkih nauka.

    5124_1.jpg
    Nađa Arslanagić, direktorka “8. mart”-a i prof. dr Ilija Ćosić 

    Na početku proslave svim prisutnima se obratila Nađa Arslanagić, direktorka “8. mart”-a, koja već 18 godina uspešno vodi ovo preduzeće: - Svim zaposlenima želim da se obratim i da sa svima Vama podelim ovaj svečani trenutak kao što je 90 godina postojanja fabrike čarapa. Zahvaljujući radu i trudu svih generacija koje su bile tu od 1927. godine i sve generacije koje su trenutno tu sa nama kao i sve buduće generacije koje želim ovom preduzeću da bi nastavilo da postoji i opstane još toliko. Ja se zahvaljujem svim poslovnim partnerima i želim Vam sve najbolje i da se večeras lepo provedete - rekla je Nađa. Nakon uvodnog govora sledilo je iznenađenje za Nađu, u ime svih zaposlenih obratila joj se Dragana Novaković i zajedno sa Milošem Lozo, rukovodiocem proizvodnje i Valerikom Todić, finansijskim rukovodiocem, predala joj poseban poklon. Proslavu je uveličalo i prisustvo velikog broja poslovnih partnera sa kojima ova fabrika dugo godina uspešno sarađuje i predstavnici FTN-a među kojima su bili prof. dr Ilija Ćosić, prof. dr Milovan Lazarević i doc. dr Nemanja Sremčev.

    5124_2.jpg
    Nađa sa rukovodiocima i zaposlenima

    Svi koji žive u našoj zemlji znaju koliko je težak i trnovit bio put kojim je jedno ovakvo preduzeće koračalo proteklih devet decenija. To je veoma dug put promena okolnosti, rukovodstva i broja zaposlenih, put koji nije bio lak, ali na koji su svi ponosni. O značaju ove fabrike za naš grad i za državu podsetio nas je Srđan Samardžić, član Gradskog veća, koji je ispred Grada i u ime gradonačelnika Bogdana Labana čestitao jubilej svima:

    - Drago mi je što sa Vama prisustvujem u obeležavanju godišnjice fabrike “8. mart”. Malo je poznato da menadžment ove fabrike mnogo investira u proširenje proizvodnog kapaciteta, znanje i tehnologiju. Ovim proširenjima, fabrika širi svoje tržište a najvažnije od svega je što obezbeđuje egzistenciju za mnogobrojne zaposlene u ovoj fabrici. Zahvaljujući takvom poslovanju, fabrika godišnje proizvodi više od 53 miliona pretežno ženskih čarapa i izvozi ih na inostrano tržište. Dobro poslovanje ove fabrike doprinosi i afirmaciji našeg grada i naše zemlje. - istakao je Samardžić.

    Naime, u fabrici „8.mart“se uspešno sprovodi Lean projekat na čelu sa dekanom FTN-a i profesorima, zaposlenim na ovom fakultetu.. Lean proizvodnja u svojoj suštini nastoji da sve uključi u osnovni cilj a to su kontinualna poboljšanja što ujedno predstavlja i način za kreiranje konkurentne kompanije.

    5124_3.jpgPriču su, davne 1927. godine počela četiri nemačka biznismena, osnivači fabrike čarapa i trikotaže „Fako”, a vrlo brzo u pogonu su počele da rade prve mašine. Kao i danas, nove mašine i tehnologije su podrazumevale tim stručnjaka za obuku radnika. Bilo je i tada ozbiljnih izazova za posao, nekoliko ekonomskih kriza i velikih padova kupovne moći. Vrednije mašine su odnete iz fabrike posle okupacije, pa je, po završetku rata, fabrika doživela novi početak uz nova velika ulaganja.

    Objekat i infrastruktura stare fabrike „Fako“ 1950. godine predati su radnicima na upravljanje i tada fabrika dobija današnje ime - „8. mart“.

    Prve domaće “najlonke” u fabrici "8. mart" proizvedene su 1952. godine, samo nekoliko godina posle rata. Bile su odličnog kvaliteta i izuzetno popularne. Pratili su se svetski modni i tehnološki trendovi. To je bio ozbiljan zanat, pa je, uz rukovođenje prilagođeno društvenim okolnostima, u „8. martu“ radnik uvek bio na prvom mestu. Retki će se setiti zlatnih ruku majstor Pere, koji je na mašini za pravljenje ženskih čarapa napravio vrhunsku mušku čarapu. Ta je čarapa ponosno ponela njegovo ime „Pero”. „Enny“, „Fantasie“, „Gala“, „Sonja“ i mnoge druge, ostale su sinonim za dizajn, kvalitet i najnovije tehnologije u izradi. Fabrika je kroz istoriju cenila privilegiju i odgovornost da ukrašava žene i da njeni proizvodi budu neizostavni deo svakog ženskog ormara.

    - U dobra, stara vremena, čuvali smo Suboticu i znali sve o njoj, a grad, ipak, ne baš sve o nama. Subotica je blistala, a mi smo bili nasmejani i lepo obučeni – setno evociraju uspomene zaposleni. - Najdraža odeća nam je bila ona koja je proizvedena u Subotici. Voleli smo da nosimo čarape iz „8. marta“ jer su bile najbolje. Znali smo da “Ključ” Sarajevo pravi dobre čarape, ali “8. mart” su bile bolje, a pri tom i naše, subotičke. Pravile su ih naše kume, komšinice, prijateljice, žene koje smo znali, kojima smo verovali. Tu tradiciju smo nasledili, kao i odgovornost da je sačuvamo, kažu iz menadžmenta fabrike.

    Do devedesetih godina minulog veka „8. mart“ je dobro poslovao. Modeli su pratili trendove, a fabrika tokove i zahteve tržišta u proizvodnji muških i ženskih čarapa.

    - Ali onda obim proizvodnje značajno opada. To je bio početak teških godina za poslovanje svih fabrika u Jugoslaviji. Naglo smanjenje domaćeg tržišta i gubitak inostranih partnera donelo je nenadoknadive gubitke. Ekonomske sankcije zatvorile su vrata izvozu, a hiperinflacija u zemlji je onemogućila bilo kakvu isplativost dalje organizovane proizvodnje. Najteže je bilo sačuvati zaposlene, kako stručno obučene radnike u proizvodnji, tako i stabilan rukovodeći kadar – sećaju se zaposleni.

    Rešenje je pronađeno u povezivanju sa strateškim inostranim partnerom. Proizvodni kapacitet fabrike u Subotici je do tada bio oko sedam miliona čarapa godišnje. Partnerstvo je donelo velika ulaganja u tehnologiju po najnovijm standardima proizvodnje. Od početka 1999. godine do danas proizvodni kapacitet je konstantno u porastu i na godišnjem nivou doseže visokih 53 miliona i više, uglavnom ženskih čarapa. Fabrika sa ponosom ističe podatak da je na evropsko tržište isporučila više od milijardu čarapa. Na kraju lanca distribucije “subotičkih“ čarapa u Evropi danas se nalaze velika trgovinska imena kao što su “C&A”, “Aldi”, “Lekler”, “DM” i mnogi drugi.

    Na osnovu finansijske analize prethodne tri poslovne godine, “8. mart” ispunjava uslove za Međunarodni sertifikat bonitetne izvrsnosti, čime je svrstan među nalikvidnija i najuspešnija preduzeća na našem tržištu. Fabrika danas sa ponosom ističe da pripada nemačkoj grupaciji “Daun & Cie” AG i “Atlas Textil Verwaltungs”.

    - Važno je da znate, svi zaposleni, uz rukovodstvo fabrike uživaju izuzetnu podršku i poverenje od strane grupacije, odnosno vlasnika gospodina Class E. Daun- a. Veliki uspeh za nas, za naš grad i zemlju predstavlja uspešno poslovanje iza kojeg stoji jedan od najuspešnijih privrednika i čovek izuzetnih vrlina i kvaliteta, ujedno brend i simbol grupacije, gospodin Class E. Daun – naglašavaju u fabrici „8. Mart“.

    L. Marjanov

    Cenovnik Subotičkih Novina

    Apoteka Subotica

    4_22.jpg

    Kuća zdravlja

    4_20.jpg

    Zoo Palić

    NorDent

    Suboticagas

    Vojput

    Dom zdravlja